YİYECEK İÇECEK HİZMETLERİ ALANI
Yiyecek içecek alanı; otel, restoran, kafeterya, bar, pastane, toplu beslenme kurumları gibi yerlerde temizlik ve sağlık kurallarına uygun olarak yiyecek ve içeceklerin servise hazır hâle getirilip, müşteriye sunulduğu hizmet alanıdır.
Okulumuzda Pastacılık ve Mutfak olmak üzere iki tane dal bulunmaktadır.
1- PASTACILIK DALI
TANIMI:
Okulumuz Yiyecek İçecek Hizmetleri Alanı Pastacılık Dalı; pastane mutfağı araç, gereç ve ekipmanlarını kullanarak, hijyen ve sanitasyon kurallarına uygun pastane ürünlerini yapma, süsleme ve servise hazır hale getirme yeterliliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır.
Pastacı: Değişik miktarlarda un, şeker, yağ gibi besin maddelerini kullanarak, çeşitli pişirme teknikleriyle kuru pasta ve mayalı ürünleri, kek, yaş pasta ve börekleri hazırlayan kişidir.
GİRİŞ KOŞULLARI:
Öncelikle öğrencilerin sağlık durumu, Pastacılık mesleğinin gerektirdiği işleri yapmaya uygun olmalıdır.
9. sınıfı bitirerek bölüme giriş yapmak için başvuran öğrenciler arasından, okulca oluşturulmuş bir komisyon tarafından, fiziki görünümü, mesleğe ilgi ve yatkınlığı, anlama-kavrama, ifade becerisi, kişisel özellikleri gibi konular değerlendirilir ve başarılı olan öğrencilerin kayıtları yapılır. Öğretim süresi 9. sınıftan sonra 3 yıldır.
EĞİTİM VE ÖĞRETİM:
Öğrenciler bölüme geldikleri ilk yıl, teorik ağırlıklı olarak, hazırlanan ürünlerin servise hazır hale getirebilme, masaya servis yapabilme becerilerini kazandıkları Servis Hazırlıkları, malzemeleri ve kullanım alanlarını tanıyarak basit uygulamalar yaptıkları Temel Yiyecek Üretimi, meslek alanlarının bilimsel gelişmelerini takip edebildikleri, kişisel iletişim becerilerini arttırabildikleri Mesleki Gelişim derslerini alırlar. İkinci yılda Pasta Yapım Teknikleri ve Uygulaması, Temel Hamur Teknikleri ve Tatlı Yapım Teknikleri dersleri ile pastacılık alanında uygulama çalışmalarına ağırlık verilir. Bölümün son sınıfında haftanın 3 günü işletmelerde beceri eğitimi görülür. Haftanın kalan iki gününde okulda teorik dersler alınır.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Pastacı olmak isteyenlerin;
- El ve parmak becerisine sahip,
- Şekil ilişkilerini görebilen,
- Tat ve koku duyumları gelişmiş,
- Dikkatli, temiz, titiz ve düzenli kimseler olmaları gerekir.
PASTACILIK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN BECERİLERİ:
- Yapılacak pastayı tasarlar, desenleri tutkallı hamurla üç boyutlu olarak hazırlar,
- Un, şeker, yağ, yumurta, su gibi besin maddelerinden hazırlanan karışımı yoğurarak hamur haline getirir,
- Hamura şekil verir,
- Pasta içi ve üstü krema süsleri hazırlar,
- Pişirdiği hamuru krema, kakao, meyve gibi besin maddeleri ile süsler,
- Şekillendirilmiş hamuru fırın veya ocakta pişirir, gerekiyorsa kızartır,
- Hazırlanmış pastayı servise hazırlar,
- Kullanılan araç ve gereçlerin temizliğini, bakımını ve basit onarımını yapar.
KULLANILAN ALET VE MALZEMELER
- Mikser, fırınlar, mermer tezgahı, hamur karıştırıcı, çırpıcı, tencereler, tepsiler, bıçaklar, çatal, kaşık, pasta kalıpları, spatulalar, merdane, oklava ve soğutucu dolaplar gibi araç ve gereçler,
- Şeker, un, yağ, süt, su, yumurta, çikolata, kakao, bütün meyveler ve meyve şekerlemeleri, salep, gıda boyaları, fındık, fıstık, ceviz, karbonat ve meyve esansları gibi besin maddeleri.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Pastacılar pastanelerin veya otellerin mutfak kısımlarında çalışırlar. Çalışma ortamı biraz sıcak, nemli ve hoş kokuludur. Pastacılar genellikle ayakta çalışırlar ve malzeme (hamur vb.) ile ilgilidirler. Ara sıra diğer çalışanlarla işbirliği yapar ve iletişim kurarlar.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Meslek elemanları pastanelerde ve otel mutfaklarında çalışabilirler.
Bu mesleğin çalışma durumunda mevsimlik dalgalanmalar olup, yaz sezonunda turistik yerlerdeki işletmelerin doluluk oranlarına göre artış, kış aylarında ise azalma görülmektedir.
Pastane ve şekercilerde satılan ürünlerdeki çeşitlenmeye paralel olarak özellikle usta düzeyine gelmiş meslek elemanları kolaylıkla iş bulabildikleri gibi birden fazla işyerinde de çalıştıkları gözlenmiştir.
MESLEKTE İLERLEME
Meslek liselerinin "pastacılık" bölümünden mezun olanlar istedikleri takdirde, Turizm ve Otel İşletmeciliği, Turizm ve Seyahat İşletmeciliği, Aşçılık, Hazır Yemek ve Aşçılık, Turizm Animasyonu ön lisans programlarına sınavsız geçiş için başvurabilirler. Gereken koşullara sahip oldukları takdirde yerleştirilebilirler.
Ayrıca, meslek liselerinin "pastacılık" bölümünden mezun olanlar üniversitelerin Aile Ekonomisi ve Beslenme Öğretmenliği, Aile ve Tüketici Bilimleri Öğretmenliği Lisans programlarını tercih etmeleri durumunda ek puan almaları nedeniyle diğer bölümlerden mezun olanlara göre öncelikle yerleştirilmektedir.
Meslekte ilerlemenin en önemli yollarından birisi açılan yarışmalarda derece almaktır.
Mesleki eğitim merkezlerinden mezun olanlar usta ve usta öğretici ünvanlarına yükselebilirler.
Öğrenciler 12. sınıfta haftada 24 saat staj yapmalıdır. Her okul, İşletmelerde Beceri Eğitimi dersinin içeriğini, ağırlıklı olarak dala ait modüller olmak üzere, bölgesel özellikler ve sektörün beklentilerini yansıtacak modüllerden oluşturur.
2- MUTFAK DALI
TANIMI
Okulumuz Yiyecek İçecek Hizmetleri Alanı Mutfak Dalı; mutfak araç, gereç ve ekipmanlarını kullanarak, hijyen ve sanitasyon kurallarına uygun ürünler yapma, süsleme ve servise hazır hale getirme yeterliliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır.
Aşçı; mutfak araç ve gereçlerini kullanarak temizlik kurallarına uygun bir biçimde yiyecek ve içecekleri servise hazırlayan meslek elemanıdır.
GİRİŞ KOŞULLARI:
Öncelikle öğrencilerin sağlık durumu, aşçılık mesleğinin gerektirdiği işleri yapmaya uygun olmalıdır.
9. sınıfı bitirerek bölüme giriş yapmak için başvuran öğrenciler arasından, okulca oluşturulmuş bir komisyon tarafından, fiziki görünümü, mesleğe ilgi ve yatkınlığı, anlama-kavrama, ifade becerisi, kişisel özellikleri gibi konular değerlendirilir ve başarılı olan öğrencilerin kayıtları yapılır. Öğretim süresi 9. sınıftan sonra 3 yıldır.
EĞİTİM VE ÖĞRETİM:
Öğrenciler bölüme geldikleri ilk yıl, teorik ağırlıklı olarak, hazırlanan ürünlerin servise hazır hale getirebilme, masaya servis yapabilme becerilerini kazandıkları Servis Hazırlıkları, malzemeleri ve kullanım alanlarını tanıyarak basit uygulamalar yaptıkları Temel Yiyecek Üretimi, meslek alanlarının bilimsel gelişmelerini takip edebildikleri, kişisel iletişim becerilerini arttırabildikleri Mesleki Gelişim derslerini alırlar. İkinci yılda Mutfak Uygulamaları, Türk Mutfağı Yemekleri ve Tatlı Yapım Teknikleri dersleri ile mutfak alanında uygulama çalışmalarına ağırlık verilir. Bölümün son sınıfında haftanın 3 günü işletmelerde beceri eğitimi görülür. Haftanın kalan iki gününde okulda teorik dersler alınır.
GÖREVLERİ
Aşçıların görevleri;
• İş planı yapmak,
• Temizlik kuarallarına uygun çalışma ortamı hazırlamak,
• Günlük ve öğünlük mönüleri planlamak ve servise hazır hâle getirmek,
• Hazırlanan ürünlerin duyusal değerlendirmesini yapmak,
• Meslekle ilgili araç ve ekipmanları kullanmak ve bakımını yapmak,
• Meslekî gelişime ilişkin etkinliklere katılmak olarak sıralanabilir.
MESLEK ELEMANLARINDA ARANAN ÖZELLİKLER
Aşçı olmak isteyenlerin;
• İş ahlâkına sahip,
• Yiyecek ve içeceklerle ilgili konular hakkında merak duyan,
• Bedence güçlü ve sağlıklı,
• Tat ve koku alma duyuları gelişmiş,
• Temiz, titiz, dikkatli ve sorumluluk sahibi,
• Eli çabuk ve hızlı hareket edebilen,
• İş planlama ve uygulaması konusunda bilgi sahibi,
• Bulaşıcı hastalığı olmayan,
• İş güvenliğine dikkat eden,
• Meslekî eğitim almış kimseler olması gerekir.
EĞİTİM VE KARİYER İMKÂNLARI
Aşçılıkla ilgili meslekî eğitim; Anadolu kız meslek, kız meslek, kız teknik, meslek, Anadolu otelcilik ve turizm meslek, Anadolu ticaret ve Anadolu meslek liselerinde verilmektedir. Bu meslekle ilgili eğitim 2005-2006 eğitim ve öğretim yılından itibaren, meslek liselerinin yiyecek içecek hizmetleri alanı diploma programında verilecektir.
Lise öğrenimlerini bu alanda tamamlayan öğrenciler, ÖSS'de başarılı olmaları durumunda dört yıllık fakültelerin ilgili bölümlerine girebilecekleri gibi, sınavsız geçiş hakkından yararlanarak iki yıllık meslek yüksek okullarına da devam edebilirler. Meslek yüksek okullarını başarıyla bitirenler, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı´nda başarılı oldukları takdirde alanları ile ilgili dört yıllık fakültelerde de öğrenim görebilirler.
Bu alanla ilgili sınavsız okuyabilecekleri meslek yüksek okullarının bölümleri; aşçılık, et endüstrisi, endüstriyel tavukçuluk, ev idaresi (açık öğretim), gastronomi ve mutfak sanatları, gıda teknolojisi, hazır yemek ve aşçılık, kanatlı hayvan yetiştiriciliği, meyve ve sebze işleme, süt ve süt ürünleri, tavukçuluk, turizm ve otel işletmeciliği, turizm ve otel işletmeciliği (açık öğretim), turizm ve seyahat işletmeciliği. un üretim teknolojisi, yağ endüstrisi, zeytin endüstrisi olarak sıralanabilir.
STAJ DURUMU
Öğrenciler 12. sınıfta haftada 24 saat staj yapmalıdır.Her okul, İşletmelerde Beceri Eğitimi dersinin içeriğini, ağırlıklı olarak dala ait modüller olmak üzere, bölgesel özellikler ve sektörün beklentilerini yansıtacak modüllerden oluşturur.
Adres:
ATATÜRK MAH. ERGUVAN SK. YEDİTEPE ÖZEL EĞİTİM MESLEK LİSESİ BLOK NO 3 ATAŞEHİR / İSTANBUL
Telefon
0216 456 30 92